GARANTIEREGELING


Op dit moment is CANADO travel niet aangesloten bij de SGR. De Consumentenautoriteit heeft ons opgedragen om u hierover in te lichten zodat u zich bewust bent van de risico's die het boeken bij CANADO travel met zich meebrengt. Hieronder volgt daarom de uitleg over hoe wij momenteel werken. Overigens begrijpen we heel goed dat het voor u van belang kan zijn om een garantie, zoals het SGR die biedt, te hebben. Wij zullen in de nabij toekomst overgaan op een zogenaamde 'derdengeld regeling'.

 

De werkwijze van CANADO travel op dit moment:

  • U krijgt van ons één of meerdere offertes; wanneer u daarmee akkoord gaat en opdracht tot boeken geeft, gaat u ook akkoord met onze reis- en boekingsvoorwaarden. Die zijn gebaseerd op de ANVR reis- en boekingsvoorwaarden en houden rechten en plichten in voor zowel de reiziger als de reisorganisatie, CANADO travel dus.
  • Pas op het moment dat wij van u de opdracht krijgen om de reis te gaan boeken, gaan wij de vluchten boeken (of een optie omzetten in een boeking), de auto huren en de accommodaties vastleggen.
  • Er is géén sprake van vooraf ingekochte vliegtuigstoelen en hotelkamers; kortom, zonder boeking zijn er ook geen kosten, we maken pas kosten wanneer u besloten heeft met CANADO op reis te gaan.
  • Wij gaan er van uit dat u graag op vakantie gaat en ons daarom ook de reissom betaalt. Wij regelen dat allemaal graag voor u en hebben slechts als doel u een fantastische vakantie te bezorgen! Daarnaast willen we nog héél lang blijven bestaan, en dat lukt alleen als we het goed doen!

Voor reacties van onze klanten: kijk eens op de reactiepagina's. Zo krijgt u een indruk van waar we het voor doen: voor u dus!


Nog even dit:

  • Omdat CANADO een kleine reisorganisatie is, moeten wij al onze boekingen zelf ook vooraf betalen. Wij krijgen uw tickets pas binnen als wij de luchtvaartmaatschappij betaald hebben. Datzelfde geldt voor accommodaties, autohuur etc. Op het moment dat u uw vouchers en tickets ontvangt, is uw hele reis al betaald.
  • De SGR spreekt o.a. over het risico dat u "gerepatrieerd' moet worden als de reisorganisator failliet gaat. Dat gaat alleen op wanneer u een vlucht zou hebben geboekt die uit 2 enkele reizen bestaat. Dat soort vluchten kunnen wij echter helemaal niet boeken! Als touroperator hebben wij contracten met diverse luchtvaartmaatschappijen die alleen gelden voor retourtickets. Uw ticket is altijd een RETOUR ticket; u kunt dus altijd weer naar huis!

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------


Er is momenteel veel te doen om wie wel en niet bij de ANVR en SGR aangesloten zijn. De ANVR is er als brancheorganisatie uiteraard op gebrand dat elke reisorganisatie lid wordt. Echter voor een zo kleine organisatie als CANADO travel is het niet mogelijk om lid te worden van de ANVR, daarvoor zetten we niet genoeg om.
Het ANVR lidmaatschap lijkt op een kwaliteitskeurmerk, maar dat is het niet. Het lidmaatschap van de ANVR zegt niets over de kwaliteit van uw reis, of over de zorgvuldigheid waarmee die afgehandeld wordt en ook niet over de kwaliteit van de organisatie die er achter zit.

Met de SGR is een beetje het zelfde aan de hand: het lijkt een kwaliteitskeurmerk maar dat is het niet. Het enige waar de SGR voor zorgt is dat in het geval van een faillissement van de reisorganisatie, de reiziger zijn geld terug krijgt of zijn reis kan voortzetten. De kosten van het lidmaatschap zijn echter dermate hoog, dat het voor de heel kleine reisorganisaties ondoenlijk is om lid te worden. De reizen zouden gewoonweg te duur worden. Vandaar dat we bezig zijn met andere oplossingen.

Het is echter logisch en goed dat de zowel de Consumentenautoriteit als ANVR er bij reizigers op hamert op te letten bij een boeking. Er zijn talloze voorbeelden van (vage) reisorganisaties waarbij de eigenaar er met de centjes vandoor ging, of die faillliet gingen door financieel wanbeleid (of zelfs accommodaties verhuurden die niet bestonden!), met alle gevolgen van dien.